Fem plusser til det trykte medie

WAN-IFRA har for nyligt afholdt et seminar om, hvor alle pengene i vores branche er blevet af.

Where’s the Money?
Jeg tog forbi Crowne Plaza i Ørestaden for at finde svaret. Flere deltagere var begyndt med en lille omvej forbi Plaza i København, men op ad dagen blev vi da ganske mange mennesker.

Hvor er annoncekronerne?
Temaet skulle måske have heddet ”Hvor pokker er alle annoncekronerne blevet af?”. Min personlige dagsorden gik mere på, hvornår annoncekronerne kommer tilbage, så vi kan få solgt mere papir og opfyldt vores indkøbskontrakter.

Fem vigtige om annoncering på print
Det var mest progressive salgsfolk, der besatte tilskuerrækkerne. Til trods for dette synes jeg, at der var en stribe ganske gode historier, som slet ikke formidles nok til hverdag. Så vi tøver ikke med at formidle fem fortællinger fra seminardagen:

  • Multimedie eksponering
    Annoncører fortrækker multimedie eksponering, fordi det rammer befolkningen bredt og bemærk, at kun aviserne har ”print” som mulighed.
  • Smæk for skillingen
    Rentabiliteten i avisannoncering er 2-3 gange større end annoncering i de digitale medier/TV. ”Return on Investment” studier bekræfter dette og har senest fået både Microsoft og SAS til at flytte annoncekroner over til det trykte medie.
  • Forbrugertillid
    Forbrugerne betragter avisannoncer som langt mere troværdige end digitale annoncer.
  • Tekstbudskab
    Tekst læses i aviserne. TV/digitale medier er i billed-, udsagn- og overskriftform. Avisen er den rette platform for skrevne budskaber.
  • Døgnrytme
    Sørg for at annoncere umiddelbart før forbrugerne køber ind. Aviser læses om morgenen, TV ses om aftenen, kunder køber ind midt på dagen. Annoncører gør klogt i at ramme forbrugerne umiddelbart, inden de gør deres indkøb. Senest har dette fået IKEA til at rykke annoncekroner over til aviserne.

 

Printmediet stadigt stærkt på annoncemarkedet
Blandt publikum var der en vis forkærlighed for det trykte medie. De fleste synes, ganske rigtigt, at fx I-Pad’en er født stor, klodset og uegnet til seriøs brug. Så papiret vil selvfølgelig fortsætte sin ubrudte sejrsrække, og det trykte medie vil dominere annoncemarkedet i dag såvel som i morgen.

Thomas K. Isaksen,

Læs også om det kommende WAN-IFRA Printing Summit

Meld dig til sommerens WAN-IFRA kongres