Returpapiraftalen et succesfuldt projekt

Fabrikschef Carsten Runge fra Berlingske Media roser Pressens Fællesindkøbs initiativ med returpapiraftalen, som han mener, er meget professionelt og effektivt håndteret.

Den 1. december blev den første samlede returpapiraftale for avistrykkerierne indgået med leverandøren Marius Pedersen A/S, og de næste mange år frem kan Pressens Fællesindkøbs medlemmer glæde sig over bedre priser og mindre besvær. Aftalen tegner til at rumme ikke mindre end godt 20.000 tons ulæste aviser og trykmakulatur, samt 2.000 tons magasinpapir og mindre fraktioner af pap, plastik og blandet papir. Det tegner til at blive Danmarks næststørste pulje af returpapir.

Pressens Fællesindkøb afventer nu medlemmernes individuelle tilmeldinger til ordningen, men meget tyder på en udbredt tilfredshed med resultatet og en solid tilslutning til aftalen – bl.a. hos Berlingske Media: ” Det store arbejde ligger jo i at samle de enkelte trykkerier og gennemføre forhandlingerne til gavn for alle. Pressens Fællesindkøb skal have stor ros for at tage initiativet og fungere som samlende kraft – uden dem ville der ikke være sket noget,” fastslår Fabrikschef Carsten Runge fra Berlingske Media. ”Indsatsen kan ses som en naturlig forlængelse af projektet med indsamling af aluplader, og den nye returpapiraftale er håndteret fuldt ud lige så hurtigt og professionelt. Samtidig er der opnået et meget attraktivt resultat, som vi alle kan glæde os over.”

Højere afregningspriser
Carsten Runge peger især på Pressens Fællesindkøbs gennemslagskraft som årsag til de gode resultater i aftalen. Den samlede forhandling af den store tonnage har givet et optimalt udgangspunkt for at opnå fordelagtige vilkår for medlemmerne.

Adm. direktør Thomas K. Isaksen fra Pressens Fællesindkøb kan da også bekræfte en markant forbedring af prisniveauet: ”Vi skønner, at afregningspriserne på de enkelte fraktioner i aftalen generelt vil forbedre prisniveauet med 20% for vores medlemmer. Desuden sparer trykkerierne fremover masser af tid med at administrere ordningerne, da de slipper for besværet med selv at scanne leverandørmarkedet, forhandle priser og lave individuelle aftaler. Denne administrative lettelse vil i særlig høj grad kunne mærkes på de mindre trykkerier, der nu også får mærkbart bedre priser for deres returpapir.”

Gode erfaringer med leverandøren
Fynske Medier var blandt de første til at tilslutte sig den nye, fælles returpapiraftale, men her har man også et særligt grundigt kendskab til den valgte leverandør: ”Vi har samarbejdet med Marius Pedersen på dette område gennem mange år, og har særdeles gode erfaringer med deres service”, fortæller produktionsdirektør Jerk Hammelsvang fra Fynske Medier. ”De reagerer hurtigt på vores ønsker, og klarer desuden alt papirarbejdet med dokumentation til myndighederne. Samtidig har de været meget dygtige til at bidrage til en effektivisering af processen. Alt vores returpapir ryger nu direkte i de rigtige containere, som så selv via en GPS sender signal til Marius Petersen, når de er over 75% fyldte og venter på tømning. Så for os er det et meget positivt resultat, at vi kan videreføre samarbejdet med en dygtig leverandør - tilmed med endnu bedre priser og mindre administrationsbyrde.”

Produktionsdirektør Jerk Hammelsvand, Fynske Medier.

Fabrikschef Carsten Runge, Berlingske Medier

 

Årligt arkiv