M/S Trans Dania
Skibet M/S "Trans Dania"
DDPFF - samt det norske rederi SEATRANS DA - har i fællesskab bygget dette specialskib for transport af avispapir til de danske dagblade. Skibet er blandt de mest avancerede indenfor dagens skibsfart.
M/S “Trans Dania” blev indsat i vores transporter i november 1989 og har været på adskillige rejser fra Skandinavien til det øvrige Europa, samt på togt til Canada efter papir.
Skibets kapacitet er meget stor og det blev i 2015 overtaget 100 % af SEATRANS.
Specifikationer for M/S “Trans Dania”
Lastekapacitet: ca. 3.900 tons (ca. 4.000 ruller)
Totallængde: 113,40 m
Bredde: 17,5 m
Dybgang: 6,70 m
Dødvægt: 5.400 tons
Bruttotonnage: 2.093 GRT
Nettotonnage: 1.721 NT
Servicefart: 15 knob
Lastrumsareal hoveddæk: 1.155 m2
Lastrumsareal underrum: 728 m2
Antal trucks om bord: 5 stk.
Isklasse: DNV + 1a1 Ice 1A
I planlægningen er indgået grundige forsøg med skibsmodellen for at nedsætte omkostningen til bunkerolie.
Der ligger en udstrakt forskningsindsats bag udviklingen af skibets udstyr, hvilket har resulteret i en samlet besætning på kun 6 mand.
Såvel maskinrum som ballastsystem samt lastning og losning bliver dataovervåget, og navigationssystemet var, da det blev bygget, det mest avancerede, der er konstrueret.
Kommandobroen fungerer nærmest som en kommandocentral for hele skibet, og alt er konstrueret så hensigtsmæssigt, at der kun er 1 mand på vagt ad gangen - også under havnemanøvre.
Da man ofte hentede avispapir i Finland i de værste vintermåneder, blev skibet bygget med højeste finske isklasse, hvilket betyder, at det kan fungere som sin egen isbryder.